Flera händer flyttar- och skriver på post-it-lappar vid ett bord.

Destinationsutveckling i praktiken

Efter två härligt intensiva dagar har innovations­processen Destinations­utveckling i praktiken äntligen startats upp. Tre student­grupper kommer hjälpa tre verksamheter i besöks­näringen med att skapa nya koncept för att locka fler till att besöka Halland.

Under våren kommer studenter från Campus Varberg samarbeta med de halländska verksamheterna Solhaga Stenugns­bageri, Skrea Matbruk och Ugglarps Grönt. Studenterna är allihop från utbildningen Event Management, men går i olika årskurser. Gemensamt är att de alla är intresserade av koncept- och destinations­utveckling.

Studenter idégenererar med hjälp av innovations­byrå

Syftet med Destinations­utveckling i praktiken är att låta studenterna hjälpa verksamheterna att skapa nya koncept och anledningar till att besöka dem. Under den två dagar långa uppstarten av processen fick studenterna bland annat skapa en bild av sin kund genom att göra en persona. De skapade dessutom en mission och kanske det svåraste av allt: prioriterade och valde bland sina många idéer.

Processen leds av Anna Linton och Lovisa Jacobsson, som tillsammans med sin kollega Johanna Skantze driver upplevelse- och innovations­byrån We are Laja. De engagerar, inspirerar och utmanar studenterna i sina föreställningar och idéer. De ställer relevanta frågor och peppar studenterna att våga ändra på och förfina sina idéer ytterligare.

Scandinavian Growth Creators (SGC)

Destinations­utveckling i praktiken genomförs inom ramen för Interreg-projektet Scandinavian Growth Creators. Projektet bidrar till att etablera mer långvariga samarbeten mellan studenter och mikroföretag. Studenterna får utbildning i att arbeta innovativt och entreprenöriellt, medan mikroföretagen kan höja sin innovations­kraft genom studenternas kompetens och tillgång till kunskaps­institutioner. Målet är att över 1 000 studenter ska delta i projektet och att 42 nya jobb ska skapas.

Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak, medfinansieras av Europeiska unionen, logotyp.

Destinationsutveckling i praktiken är en aktivitet som finansieras med stöd av Interreg NSR genom projektet Scandinavian Growth Creators vid Alexandersoninstitutet.