Matchmaking events – a guidebook for hosts
Hur skapas nya affärsmöjligheter och nätverk? Den här guideboken ger företagsstöttande organisationer, offentlig sektor och myndigheter konkreta tips i sin planering av matchmaking-träffar.
Flera av våra projekt har handlat om hur man tar en idé till genomförande. I vårt samarbete med Högskolan i Borås och utbildningen Event management så har vi utvecklat och testat flera olika metoder och verktyg riktade mot de kreativa och kulturella näringarna.
Hur skapas nya affärsmöjligheter och nätverk? Den här guideboken ger företagsstöttande organisationer, offentlig sektor och myndigheter konkreta tips i sin planering av matchmaking-träffar.
Metoden riktar sig främst till studenter som tillsammans med organisationer inom näringslivet eller andra sektorer vill leda ett innovationssamarbete och utforska en frågeställning genom att skapa ett evenemang där kunden säger wow! Metoden kommer inte att ta upp förståelse för hur ett evenemang skapas och vi förutsätter därför att ni har den kompetensen eller skaffar den på annat sätt.
Hur skapas attraktionskraft? Hur kan vi använda designprocessen i ett platsutvecklingsarbete och skapa mer innovation i det offentliga rummet? Kan man utveckla en stad genom event? Hur gör man då?
På Generatorkonferensen 2013 tog vi det första steget mot framtiden och skapade detta e-manifest: CREATIVE SWEDEN 2020. Under processledning av Alexandersoninstitutet och Generator Sverige arbetade Sveriges samlade kompetens inom de kreativa och kulturella näringarna. Där konkretiserades de steg Sverige kan ta för att förstärka vår position som ett av världens främsta länder inom innovation och kreativitet.
De första frågorna du bör ställa dig, som representant för en region som ska starta en satsning på kreativa näringar är: Vilka är vi? Vilka trender påverkar oss i vår omvärld och hur påverkar det hur vi vill forma vår framtid? Vilka kreativa näringar har vi inom räckhåll som kan passa in i den framtidsvisionen och dess möjligheter? Detta är […]
Ett enkelt sätt att utvärdera ett event eller aktivitet är att alla deltagare får ett A4-papper var, alternativt samlas vid ett blädderblockspapper och gör en tillsammans.