27 maj 2020Projektet SolReg Halland har syftat till att främja solenergins utveckling i Halland genom två parallella spår; affärsutveckling och nya tillämpningsområden. Solel som tillval vid nyproduktion av småhus är ett område där det finns potential att nyttja solenergins möjligheter. Vid årsskiftet avslutades det tre år långa projektet som drivits av Alexandersoninstitutet och Energi- och miljöcentrum. Projektet har resulterat i en rad […]
6 maj 2020Den 13 maj 2020 anordnas Halland Tech Meet, ett digitalt event som samlar företagsledare och organisationer i Halland som hittat nya sätt att agera i den rådande situationen. Med en vecka kvar så har 200 personer anmält sitt deltagande. I samtalen medverkar bland andra r360:s styrelseordförande Ludvig Granberg, Lisa Gramnäs från Gramtec Development, Pontus Wärnestål, universitetslektor vid akademin för informationsteknik […]
26 mars 2020Med anledning av den rådande situationen beträffande covid-19 behövde vi ställa om till att göra den inplanerade bootcampen (som skulle vara i Berlin) helt digital. Projektet SmartUp Accelerator befinner sig i sin sista projektfas med huvudområdet Smart Consumption. Projektet riktar sig mot innovationssystemet inom ekologisk hållbarhet och samarbetar med länder runt Östersjöområdet som på sikt utvecklar och implementerar sina affärsidéer på marknaden. Följande […]
26 februari 2020I veckan gick Datalabb – Halland av stapeln där studenter, företag och forskare inom data samlades i Alexandersoninstitutets lokaler. Under datalabbet hölls presentationer och workshops kopplat till dataanalys och digital innovation. Framsteg i den digitala resan I Datalabb – Halland genomförs individuell företagsrådgivning av studenter och erfarna experter med ambitionen att ta nästa steg i företagens digitala resa. På plats […]
25 oktober 2019I tisdags anordnades den andra upplagan av Varbergs Draknäste som även i år blev en succé! Bolag och startupföretag pitchade sina affärsidéer på scen framför investerarpanelen (de så kallade Drakarna) och utställare ställde ut i montrar i utställningshallen. Drakarna korade The Folklore Company till årets vinnande bolag. Investerarpanelens motivering: För en genomarbetad pitch, som visar på internationell räckvidd med ett nytt […]